Misschien vind je dit ook leuk
In een groot gedeelte van de supermarkten komen prijzen op de kassabon niet overeen met de werkelijke prijs van een product. Helaas voor consumenten is dit vaak in hun nadeel, waardoor boodschappen onnodig duurder worden. De Consumentenbond is tot deze conclusie gekomen door het uitvoeren van een steekproef. Supermarkten beloofden vorig jaar dat er snel verbetering zou komen, maar helaas zijn er nog weinig verbeteringen doorgevoerd.
Het onderzoek
Het onderzoek van De Consumentenbond werd uitgevoerd bij 7 landelijke ketens. Deze ketens zijn de Albert Heijn, Coop, Aldi, Lidl, Plus en Spar. De onderzoekers bezochten van elk van deze keten 3 filialen. In totaal werden er 25 artikelen onder de loep genomen. De schap prijs en de prijs op de kassabon werd van ieder onderzochte product vergeleken. De kassabon van één van de bezochte Aldi filialen was de enige foutloze bon.
In een vergelijkbaar onderzoek van De Consumentenbond dat dateert uit 2020 hadden 3 van de 28 kassabonnen geen fouten.
Toename van fouten op kassabonnen
Niet alleen zijn er meer kassabonnen die fouten bevatten, ook is de hoeveelheid fouten per bon gestegen. Uit het onderzoek van 2021 blijkt dat gemiddeld de prijs van 1 op de 7 producten niet juist weergeven is. In 2020 was dit nog 1 op de 8 producten.
De producten die het vaakst foutief weergeven worden zijn koffie, bier en wijn. Deze artikelen staan vaak geadverteerd als aanbieding, maar eenmaal bij de kassa betaal je alsnog de volle prijs. Door dit gegeven kostte koffie bij de Plus €4,19 euro duurder was dan verwacht. Bij de Albert Heijn was het alcoholvrij bier om dezelfde reden €2,19 euro prijziger.
De slordigheid van Albert Heijn en Jumbo
Naast dat de Aldi de enige foutloze bon had, maakt deze keten gemiddeld ook de minste bon fouten. Bij de Aldi is louter 1 op de 24 producten foutief gelabeld. De slordigste supermarktketens zijn Albert Heijn en Jumbo. Albert Heijn prijst ruim 1 op de 4 artikelen op de onjuiste manier. Jumbo doet het wel iets beter, maar 1 op 5 foutief geprijsde producten is nog steeds onzorgvuldig.
Ondanks dat Albert Heijn beweert dat de prijs aan de kassa betaald dient te worden. Dit is niet waar, want consumenten bepalen op basis van de prijs bij het schap of zij een product willen aanschaffen. Daarom is de schap prijs leidend, tenzij dat geconstateerd wordt dat de schap prijs overduidelijk niet klopt. Door na het boodschappen doen de bon te controleren kun je als consument geld besparen.